Funktioner
Här finns en samling problem som rör funktioner.
Till varje problem finns en ledning och ett förslag på lösning.
- Skriv en funktion som tar emot ett heltal och skriver ut det. Anropa funktionen
från main-funktionen.
Ledning Lösning
octave
- Skriv en funktion som tar emot två heltal och skriver ut det största. Anropa
funktionen från main.
Ledning Lösning
octave
- Skriv en funktion som tar emot ett heltal och ett tecken och skriver ut
bägge. Anropa funktionen från main.
Ledning Lösning
octave
- Skriv en funktion som frågar användaren efter ett heltal och returnerar
heltalet. Anropa funktionen två gånger från main för att få två tal. Skicka
sedan talen till funktionen som skriver ut det största (se uppg. 2).
Ledning Lösning
octave
- Gör följande fyra funktioner enligt beskrivningarna:
- Funktion: kastaTarning
Beskrivning: Simulerar ett tärningskast och skriver ut resultatet
(dvs. skriver ut ett slumptal mellan 1 och 6).
- Funktion: slumpaEntal
Beskrivning: Slumpar fram ett heltal mellan 0 och 9 och skriver ut det.
- Funktion: singlaSlant
Beskrivning: Simulerar att singla slant tre gånger och skriver ut
resultatet varje gång samt det slutgiltiga resultatet (dvs. vilket utfall (krona eller klave) som blev störst).
- Funktion: slumpaTal
Beskrivning: Slumpar fram ett heltal mellan low och high och skriver ut det (low < high).
Skriv ett program som låter användaren välja från en meny vad programmet ska göra.
Menyn kommer upp tills användaren väljer att avsluta. Menyn ska se ut enligt nedan:
1. Tärningskast
2. Slumpa fram ental
3. Singla slant
4. Slumptal mellan 0 och 100
5. Slumptal mellan 5 och 25
Lägg också till ett menyval för att avsluta programmet.
Ledning Lösning
- Skriv ett program som slumpar fram ett heltal. Programmet ska fråga användaren efter
undre och övre gräns på heltalet. Använd funktioner gjorda i uppg. 4 och 5. Glöm inte
att kontrollera eventuella krav på slumptalsgränserna.
Ledning Lösning
- Skriv en funktion isAlpha som som tar ett tecken som parameter och som returnerar
sant om tecknet är en bokstav (a-z eller A-Z), annars falskt. Skriv ett program som
låter användaren skriva in tecken och som genom anrop av funktionen isAlpha avgör
om tecknet är en bokstav eller inte.
Ledning Lösning