Karlstadsmästerskap i Programmering

- en del av Nordic Collegiate Programming Contest och ACM International Collegiate Programming Contest!
Huvudsponsor för Programmerings-SM Lokal sponsor
Cinnober logoiBiz logo

Ämnet Datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerar för andra året Karlstadsmästerskapen i programmering. Detta är en deltävling i de nordiska mästerskapen i programmering, NCPC, som går parallellt på flera universitet och högskolor i Norden. Tävlingspriser sponsras av iBiz Solutions.

Resultat

Det var deltagande sju lag som alla kämpade hårt och bland topp-tre var det jämnt fram till slutet med fyra lösta problem vardera. Med en kvart kvar till slutsignalen så lyckades slutligen team Black Mesa att knipa ett femte problem de kämpat med, och vann därmed förstaplatsen i Karlstad.

Första plats: Team Black Mesa (Tomas H, Markus L, Johan B)
Andra plats: Team ori(Jonathan V, Christian L, Joakim C)
Tredje plats: Team On Error Resume Next (Stefan P, Robert Å, Magnus D)

Komplett Resultatlista.
I hela Norden så deltog 253 (aktiva) lag, och i denna konkurrens landade Karlstad-bästa Black Mesa på plats 67.

Stort grattis och tack till alla för deltagandet!

Länk till lösningar mm:

problemhäfte 2013
lösningsslides 2013
Kodlösningar (.zip)
Domarens testdata (.zip)

Senaste nytt!

20131006: Resultat upplagda
20130926: Plansch!
20130910: Sponsor och tävlingspriser upplagda
20130909: Registreringssida länkad
20130820: Sidan upplagd.

Hur tävlingen går till

Ett lag på upp till tre personer ska lösa 8-12 programmeringsproblem på fem timmar. Varje lag har en dator att programmera på. Vid starten delas ett kompendie med problemuppgifter ut. Laget löser uppgifterna utan extern hjälp och skickar in programkoden till ett automatiskt rättningssystem ("kattis" på KTH) som kompilerar och kör det inlämnade programmet med olika indata och jämför om programmet ger rätt resultat. Det lag som löser flest uppgifter korrekt vinner, och om flera lag löst lika många uppgifter vinner laget med kortast totaltid. Se http://ncpc.idi.ntnu.no/ncpc2013/ för utförligare information. Förra årets uppgifter, resultat och lösningar finns på http://ncpc.idi.ntnu.no/ncpc2012/.

Priser

Förutom äran så sponsrar företaget iBiz Solutions följande priser till första, andra och tredje lag:

(minst en uppgift måste ha lösts för att göra anspråk på pris)

Förberedelser

Anmälan/registrering: Följ instruktionerna på sidan http://ncpc.idi.ntnu.no/ncpc2013/reg.html

Titta igenom föregående års problemhäfte och lös åtminstone uppgift C. Behöver du hjälp finns det lösningsförslag och källkoden till lösningar.

Problemhäfte
Lösningsbeskrivningar
Källkod med lösningar

Ja! En del uppgifter är svåra. Skitsvåra. Så svåra att inget lag i Norden löste allihop förra året. Vinnarna hann med 10 av 12 uppgifter. De flesta lagen klarade bara av två-tre uppgifter, och några lag klarade inga alls. I Karlstad löstes förra året två uppgifter. Det ska vi slå 2013! Så anta utmaningen även om det vid första anblick ser klurigt ut.

Schema för tävlingsdagen

Datum: Lördag 5 oktober 2013
Plats: Hus 21, Datavetenskap, Karlstads universitet
10.00 Tävlingsgenomgång i Ägget (Ljungbergssalen)
10.30 Datortest/bekanta sig med utrustningen (sal 21E-402)
11.00 Tävlingsstart
16.00 Tävlingsstopp
16.15 Avslutning/prisutdelning

Anmälan

Hitta på ett bra lagnamn (inspiration) och anmäl er i tävlingssystemet http://ncpc.idi.ntnu.no/ncpc2013/reg.html. Deltagande är öppet för alla (alltså inte bara studenter) och är avgiftsfritt. Eftersom detta är en deltävling i ACMs internationella programmeringstävling ICPC så har studentlag möjlighet att gå vidare till regions- och världsfinal i ICPC om laget når ett bra resultat jämfört med övriga lärosäten och vissa krav uppfylls (ICPC eligibility decision tree).

Utrustning

En dator tillhandahålls till varje lag. Windows/Linux finns att tillgå med standard utvecklingsmiljöer (VS 2012, Eclipse, vi, emacs, etc). Domarsystemet använder gcc 4.6 och Sun JDK 1.7 (detaljerad information) så programmet måste kunna kompileras i denna miljö.

Observera att ingen egen elektronisk utrustning får tas med/vara påslagen. Man får heller inte använda Internet för informationssökning, kommunikation, etc utöver vad som krävs för att skicka in lösningar och se status på dessa. Allt i pappers- och bokväg är dock tillåtet.

Lokal

Tävlingen hålls på Karlstads universitet, Hus 21/Vänern (21E längst till höger på kartan), plan 4, labbsal 21E-402 och anvisad datorplats i salen.

Tävlingsregler

Tävlingsandan är att uppgifterna ska lösas självständigt av varje lag, med hjälp av eget huvud och (eventuell) hjälp på papper.

Följande får tas med till tävlingsområdet:

Följande får användas under tävlingen:

Se http://ncpc.idi.ntnu.no/ncpc2013/ för mer information.

Kontakt

Lokal arrangör Stefan Alfredsson


Uppdaterad: 2013-09-26
Valid CSS! Valid XHTML 1.0 Transitional