Boka lördag 6e oktober 2018 i kalendern för...
Ämnet Datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerar för sjunde året Karlstadsmästerskapen i programmering. Detta är en deltävling i de nordiska mästerskapen i programmering, NCPC, som går parallellt på flera universitet och högskolor i Norden.
Tävlingen för detta år är klar, och Karlstads Universitet fick 10 deltagarlag. Vinnaren i år var laget Bug Repellent, som lyckades lösa 4 uppgifter under den 5 timmar långa tävlingen. Problemhäftet för 2018 finns tillgängligt här.
Resultat:
Första plats | Bug Repellent |
Andra plats | The Senate |
Tredje plats | WorksOnMyMachine |
Förutom äran så sponsrar företaget Sogeti följande priser till första, andra och tredje lag:
Första pris | 3 st presentkort á 500 kr på Bergvik |
Andra pris | 3 st teknikprylar |
Tredje pris | 3 st SF-biocheckar |
(minst en uppgift måste ha lösts för att göra anspråk på pris)
Anmälan/registrering: Följ instruktionerna. Skicka gärna ett mail till för att bekräfta eller om du får problem vid anmälan. Titta igenom föregående års problemhäfte och lös åtminstone uppgift J (2017) eller J (2016) som var de enklaste de åren. Behöver du hjälp finns det lösningsförslag och källkoden till lösningar.
Ja! En del uppgifter är svåra. Skitsvåra. Så svåra att bara ett lag i Norden löste allihop inom tidsramen de senaste 5 åren. Vinnarna hinner ofta med ett tiotal uppgifter. De flesta lagen klarar bara av två-tre uppgifter, och några lag klarar inga alls. I Karlstad löstes 2012 två uppgifter, 2013 löstes 5 uppgifter, 2014 löstes 5 uppgifter, 2015 löstes 4 uppgifter, 2016 löstes 4 uppgifter och 2017 löstes 3 uppgifter av det vinnande laget. Det ska vi slå 2018! Så anta utmaningen även om det vid första anblick ser klurigt ut.
Tid | Moment |
---|---|
10:00 | Tävlingsgenomgång i Ägget (Ljungbergssalen) |
10:30 | Datortest/bekanta sig med utrustningen (21E402-404) |
11:00 | Tävlingsstart |
16:00 | Tävlingsstopp |
16:15 | Avslutning/prisutdelning |
Hitta på ett bra lagnamn (inspiration) och anmäl er i tävlingssystemet Deltagande är öppet för alla (alltså inte bara studenter) och är avgiftsfritt. Eftersom detta är en deltävling i ACMs internationella programmeringstävling ICPC så har studentlag möjlighet att gå vidare till regions- och världsfinal i ICPC om laget når ett bra resultat jämfört med övriga lärosäten. Kontakta om problem uppstår.
Anmälan till Programmeringstävlingen
En dator tillhandahålls till varje lag. Windows/Linux finns att tillgå med standard utvecklingsmiljöer (VS 2013, Eclipse, vim, etc). Domarsystemet använder gcc 5.4, OpenJDK 1.8, C# Mono 4.2, gccgo 6.0.0 (se detaljerad information) så programmet måste kunna kompileras och köras i dessa miljöer.
Vi har lokalt stöd för följande programmeringsspråk:
Observera att ingen egen elektronisk utrustning får tas med/vara påslagen. Man får heller inte använda Internet för informationssökning, kommunikation, etc utöver vad som krävs för att skicka in lösningar och se status på dessa. Allt i pappers- och bokväg är dock tillåtet.
Tävlingen hålls på Karlstads universitet, Hus 21/Vänern, plan 4, labbsal 21E402 och anvisad datorplats i salen. Tävlingsandan är att uppgifterna ska lösas självständigt av varje lag, med hjälp av eget huvud och (eventuell) hjälp på papper.
Tävlingen är ännu inte avslutad.